O Românie demnă – o Românie sănătoasă

Propunerile PACT pentru reformarea sistemului de sănătate

Platforma Acțiunea Civică a Tinerilor (PACT) consideră că performanța sistemului de sănătate reprezintă unul dintre pilonii principali ai creșterii și dezvoltării unui stat, dat fiind faptul ca starea de sănătate a populației influențează direct productivitatea  ȋn muncă. Mai mult, o Românie demnă este o Românie în care accesul fiecărui cetățean la servicii medicale de calitate este respectat. În momentul de față sistemul medical românesc funcționează deficitar ȋn aproape toate componentele sale. Resursele, oricum reduse ȋn raport cu media europeana, nu sunt utilizate in mod eficient si astfel, România se poziționează pe ultimele locuri în clasamentele ce vizează performanța sistemelor de sănătate in Europa.

În anii următori o schimbare de paradigmă este vitală pentru sustenabilitatea sistemului de sănătate românesc: mutarea accentului dinspre tratarea bolnavilor spre menținerea stării de sănătate a populației și prevenirea îmbolnăvirii ei.

Pentru a realiza acest obiectiv sunt necesare o colaborare și comunicare intersectoriale strânse, care să susțină proiecte naționale de prevenție și educație pentru sănătate.

În al doilea rând, este necesară restabilirea demnității profesionale și a respectului populației față de medici și personalul medical, atât printr-o remunerare adecvată (corelată cu performanța de echipă și individuală), cât și prin eliminarea micii și marii corupții din sistem.

Nu în ultimul rând, dezvoltarea și modernizarea infrastructurii medicale este esențială pentru a putea asigura accesul la servicii de calitate pentru toți cetățenii români.

Printre propunerile PACT pentru un sistem eficient de sănătate se numără următoarele:

  • Dezvoltarea unui cadru de performanță bazat pe indicatori, date reale (de exemplu, date epidemiologice, costuri ale serviciilor medicale etc.) și o metodologie uniformă de colectare și analiză a datelor;
  • Crearea unui cadru legislativ ce încurajează raportarea corectă a datelor colectate și crearea unei infrastructuri eficiente pentru managementul datelor (personal instruit aditional: epidemiologi, specialisti in sanatate publica);
  • Stimularea administrării eficiente, pe criterii de performanță a bugetului FNUASS; separarea contului CASS de contul bugetului de stat;
  • Decontarea din bugetul FNUASS a TVA-ului pentru achizițiile de aparatură și produse medicale de către spitale și unitățile medicale;
  • Depolitizarea numirilor în funcții de conducere, mai ales în unitățile spitalicești;
  • Extinderea și îmbunătățirea programelor de master în management sanitar la standarde europene;
  • Identificarea / dezvoltarea de leadership şi management profesionist în sănătatea publică;
  • Crearea unui nou sistem de motivare a personalului medical, pornind de la redefinirea statutului medicilor și asistenților medicali (astfel încât aceștia să nu mai fie asimilați bugetarilor);
  • Redefinirea grilei de salarizare a personalului medical pe criterii clare de performanță;
  • Redefinirea statutului unităților sanitare, cu încurajarea apariției unor mecanisme flexibile de finanțare sustenabilă (astfel încât unitățile sanitare să poată avea acces la forme adiționale de finanțări) și a unui management al resurselor bazat pe criterii de performanță (pârghii adiționale de control pentru angajare de personal, achiziții);
  • Construcția de spitale regionale de urgență și extinderea, modernizarea și dotarea unităților de primire a urgențelor existente;
  • Reabilitarea, modernizarea și dotarea unităților spitalicești și a ambulatoriilor cu echipamente și aparatură medicală adecvată nevoilor existente;
  • Implementarea soluțiilor de telemedicină, mai ales la nivelul zonelor rurale izolate și dezavantajate;
  • Conștientizarea populației tinere, prin introducerea materiei obligatorii de educație pentru sănătate în curricula de învățămant la nivel preuniversitar (prevenirea fumatului, educație sexuală etc.);
  • Creșterea rolului medicilor de familie și al asistenților generaliști în prevenție și promovarea sănătății prin stimularea financiară adițională a acestora (de exemplu, recompensarea identificării precoce a bolilor cronice cu impact semnificativ asupra sănătății publice – boli cardiovasculare, cancere, boli renale etc.);
  • Setarea unor indicatori strategici pentru următorii 10 ani precum:
    • Cheltuieli cu sănătate ca pondere din PIB – țintă 2026: 6.5% din PIB;
    • Speranța de viață sănătoasă la naștere până în 2026 (HLY Expectancy at birth): Femei – 61,8 ani ; Bărbați – 61,4 ani;
    • Numărul de medici la 100,000 locuitori: Țintă 2023 — 200 / 100,000.

Pentru a contribui la „PACTul pentru Sănătate”,  vă rugăm să accesați următorul link:  http://www.pactpentruromania.ro/sanatate_orizont_2026.

***

PACT reunește „tinerii” – nu atât ca vârstă, cât mai ales ca spirit — toți cetățenii care încă mai cred în șansa unui viitor mai bun pentru România și își asumă responsabilitatea de a acționa împreună pentru acest ideal.

PACT are o orientare politică de centru și militează pentru responsabilizarea și implicarea cetățenilor în formularea și punerea în practică a soluțiilor de dezvoltare, într-un cadru de dialog pragmatic și axat pe nevoile comunității. Proiectul de țară asumat este atingerea într-o generație a nivelului mediei UE pentru toți indicatorii fundamentali de dezvoltare.

Demersul nostru se bazează pe patru principii fundamentale: Profesionalism, Acțiune, Comunitate, Transparență. Într-un cuvânt: PACT.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s