Când românii vin în Marea Britanie și își lasă deminitatea, profesionalismul și bunul simț acasă. Dacă le-au avut vreodată, desigur…

 Semnează DANIELA VIȚELARU

În luna iunie 2016 a apărut în Ziarul Românesc din Londra (informație neverificată și preluată și de Gazeta Românească din Italia) un articol defăimător și subiectiv  despre mine, Daniela Vițelaru – coordonatorul școlii de televiziune JUNIOR INTERNATIONAL TV, director editorial revista ROMANIA IN CONTACT si director Industry of Beauty, toate trei proiecte desfășurate la Londra.

Am decis să enumăr persoanele implicate în scandal și legatura mea cu acestea întrucât este inadmisibil să se manipuleze opinia publică la asemenea nivel. Pe episoade detaliate voi face public totul. Informarea cetațenilor români din Marea Britanie s-a facut fără să fie cerută și părerea mea, direct implicată și afectată de aceste colaborări deficitare.

Episodul 1:Justinian Moga (cameraman).20140224_HV20_0076

Am fost contactată de soția lui în 2013 cu propunerea să îi ofer un post la revista ROMANIA IN CONTACT – o revistă bilingvă pe care o editez la Londra. Am fost de acord să ne întâlnim și să vedem, în ce măsură putem să colaborăm. Am decis să dau o șansă colaborării, deși instinctul spunea altceva, am lasat rațiunea să ia decizia și să nu primeze faptul că am displăcut aroganța acestui om încă din primele clipe ale întâlnirii.

Din toamna anului 2013 și până în iulie 2014 am colaborat la câteva interviuri video pentru secțiunea online a revistei ROMANIA IN CONTACT. Mi-a fost cerută o sumă de £150 pentru fiecare filmare făcută. Nu am negociat, am achitat exact ce a cerut, suma fiind rezonabilă la acel moment. Nu mi-a plăcut mereu modul său de lucru, întârzierile la predarea materialelor sau la interviuri mi-au pus de nenumărate ori nervii la încercare. Au fost două interviuri pe care nu mi le-a predat deloc – situație foarte stânjenitoare cu persoanele intervievate care s-a lăsat cu o minciună din partea lui – cum că ar fi formatat hardul pe care le avea din greșeală. El pusese problema că ar fi publicitate pe care acele persoane o făceau în video la companiile pe care le conduceau și el a dorit să îi fie achitată o sumă mai mare, de £800 pe material – am avut și un martor la acea conversație. Un exemplu este interviul cu omul de afaceri George Betianu care a fost făcut la firma acestuia din Londra în ianuarie 2014, interviu care era despre povestea sa de succes și care mie, personal, nu îmi aducea nici un beneficiu, omul fiind de acord sa acorde un interviu secțiunii Studio a site-ului ROMANIA IN CONTACT. Situația respectivă mi-a adus prejudiciu de imagine, întrucât părusem neserioasă în context de filmare de interviu și nepublicare a acestuia.

A urmat, în noiembrie 2013 lansarea conceptului școlii de televiziune pentru copii – JUNIOR INTERNATIONAL TV. A filmat acolo evenimentul, a facturat munca lui, a fost plătit. Toate plățile au fost făcute prin transfer bancar, ceea ce poate fi dovedit.

La momentul lansării televiziunii pentru copii – mai 2014 – i-am explicat oportunitățile pe care le are și că proiectul necesită multă investiție, dar că intenționez să atrag sponsori pentru a oferi copiilor români din UK o platformă excelentă de educație prin creație și inovație. Mi-a propus să colaborăm pe un salariu de £2500 full time. Replica mea a fost că încă nu există capital foarte mare și nici nevoie de implicare full time la acel moment, dar că pe parcurs lucrurile vor crește, se vor dezvolta și, dacă muncim și ne dedicăm, dacă ne focusăm pe crearea de conținut, ajungem să punem lucrurile în mișcare așa cum ne dorim. A vrut să rămână în proiect și să filmeze, fiind plătit la proiect (filmare-editare). Am avut un gentlement agreement. În perioada mai – iunie 2014 a filmat câte 4 ore în fiecare sâmbătă. Au fost 20 de ore de muncă în total, pe un modul de 6 săptămâni, unde o săptămână a lipsit. I-am comunicat ideea mea de a crea un documentar – pe care, însă, a dat-o peste cap nepredându-mi nici una din filmările brut făcute în cadrul proiectului JUNIOR, proiect unde părinții implicați la acea dată au fost foarte dezamăgiți. Ideea documentarului mi-a aparținut, la fel și toate elementele din programa școlii de televiziune – am luat în considerare unele aspecte tehnice pe care mi le-a comunicat despre filmări în general. Părinții copiilor implicați au fost extrem de dezamăgiți și nu de el, ci de mine, pentru că, la final, eu eram răspunzătoare pe cine alesesem să implic în proiect. În iulie 2013 a editat la mine acasă (întrucât el locuia cu familia într-o garsonieră extrem de mică unde nu exista sub nici o formă posibilitatea ca eu să fiu prezentă să coordonez). Trebuia să edităm un video de promovare pentru final de modul I (cursurile școlii de televiziune erau atunci structurate în module de câte 6 săptămâni), video care arăta publicului potențialul școlii, persoanele implicate, elemente importante pentru a crește proiectul școlii. Mi-am anulat tot ce aveam de făcut timp de 3 zile și 3 nopți cât a stat la mine cu toată familia – soția și copilul. Atmosfera părea că este în regulă, deși simțeam din ce în ce mai mult că nu îmi mai doresc să colaborăm, întrucât începea să profite de amicița mea, de întreaga situație unde și afirma, de altfel, că fără el nu s-ar întâmpla nimic la proiect, întrucât el deține imaginea proiectului – a se înțelege aici întreg conținutul video. Editarea s-a făcut, relativ așa cum am dorit, după multe momente de contrazicere – spunea mereu că are 20 de ani de experiență în domeniu. Eu aveam cu 12 ani mai puțin ca vârstă și vreo 14 ani de presă… Acesta este un alt subiect, simțea mereu nevoia să îmi comunice experienta sa, deși nu acest lucru ma interesa în mod direct – aș fi preferat un om fără experiență, dar cu decență, cu entuziasm, cu simțul realității și cu adevărat implicat în proiect… După editarea acestui video, care a fost de până în 30 de minute, el a calculat munca sa. Nimic din ce discutasem inițial nu s-a aplicat. El a evaluat totul scurt: £100 pe oră filmat brut, £75 pe oră editarea.

Au fost 20 de ore de filmare, deci a cerut 2000 de lire sterline!!!!! Și 24 de ore de editare, în condițiile în care nu au fost, adunate, mai mult de 8 sau maxim 10 cu pauzele de cafea și țigară. El a spus că a editat 24 de ore în 3 zile. A uitat, probabil, că am fost acolo.

După calculele totale făcute de el, un video final de aproape 30 de minute și 20 de ore de filmare în 5 săptămâni au costat 3800 de lire sterline! El la o nuntă (botez, parastas, cumetrie) percepea un sfert din acești bani (nu ca ar fi problema mea, însă ridicolul situației nu ma lasă să ignor acest aspect)

După această experiență total nefastă, am decis să pun punct. I-am spus ca ori semnează acordul financiar avut și primește suma convenită (să ne amintim că a cerut initial £2500 pe lună, la un program full time. Calculat la ore, ar fi venit în jur de £16/oră – editare sau filmare). În condițiile acestea eu nu am nici pe departe să îi dau 3800 de lire, ci £16 pe oră înmulțit cu (sa punem maxim de ore așa cum a invocat) 44 de ore, rezultă că aș fi avut să îi dau (dacă aveam materialele în timp, nu după 2 ani) suma de 704 lire, nicidecum 3800!!! Am acceptat sa achit si transportul deplasarii sale, în total suma s-ar fi ridicat la puțin peste 1000 de lire.

Soția lui trebuia să încaseze suma de 375 de lire pe cateva ore de research pentru proiect ți câteva ore pe poziția de reporter, bani pe care nu am putut sa îi transfer direct, întrucat la acea data acestia primeau Housing Benefit si nu putea figura soția lui cu încasări, altfel statul englez ar fi văzut că a inceput să câștige și ar fi pus-o să plătească chirie. În schimb mi-a cerut, Justinian, să îi achit suma lucrată de soția lui în contul său. Nu mi s-a părut corect și am refuzat până la momentul în care își soluționau treburile. Nici contract nu a vrut să semneze soția lui, întrucât erau dovezi evidente că ar fi câștigat, iar acest lucru îi afecta pomana de la statul englez cu o casa gratuită…

L-am lasat, după iulie 2014 când a fost predat video-ul pentru JUNIOR INTERNATIONAL TV, să reconsidere toata situația și să revină cu cerințe decente privind plata, dar, mai ales, cu materialele brut care îmi aparțineau. A refuzat. I-am spus ca voi coopta în priect pentru JUNIOR un alt cameraman. Luni în șir am așteptat să soluționeze acest context, ultima dată când l-am contactat a fost in octombrie 2014, când el era în România, imediat ce am vazut pe Facebook un mesaj pe Wall-ul fratelui său privind decesul mamei lor. Mi-am prezentat condoleanțele și atunci a revenit cu mail să îmi amintească de faptul că am să îi dau bani (doar eu îi datoram, el nu îmi datora mie nimic, așa a lăsat să se înțeleagă mereu). I-am spus că sunt dispusă să soluționez problema. A început să pună presiune uriașă pe mine, acuzându-mă, în cele din urmă că nu îi dau banii în cele mai grele momente. Cu regret am spus că nu este o situație care să depindă de mine, nu pot să fac nimic până nu revine la Londra să discutăm și să semnăm ce avem de pus la punct. Mi-a indus o vină cum că nu am suflet și nu mă gândesc la faptul că mama lui a murit. Că el are nevoie de bani atunci. Adevărul era că încerca să mă manipuleze și să mă facă să mă simt vinovată. Situația cu mama lui nu avea de ce să mă afecteze pe mine ca simplu partener de business în acest context. Nici dacă aș fi vrut să opresc totul, nu aș fi avut vreo șansă. Mama lui a murit de cancer din câte am înțeles – situație extrem de tristă, însă nu puteam schimba ceva, nu sunt Dumnzeu… Afacerile sunt una, emoțiile sunt alta!

După acest moment am primit un mail înfuriat (vezi foto – frazele cu negru sunt ale sale, cele cu roșu sunt răspunsul meu). Am înțeles atunci că nu era decât o bătaie de joc la adresa mea. Câteva luni mai târziu a discutat cu un avocat și, alături de alte persoane implicate în JUNIOR – Elena Harding (actriță) și Melinda Stoica (psiholog) – despre care voi spune în episoadele următoare de ce am ajuns la confilct.

Am plătit și eu serviciile unui avocat român (Mihaela Pădure), să îmi susțin cauza. Nu s-a întâmplat nimic în urma câtorva scrisori unde am explicat situația. Am decis să nu mai fiu reprezentată de doamna Pădure, nu că nu aș fi fost mulțumită de serviciile sale, ci pentru că era prietenă cu Elena Harding și nu mi s-a părut potrivit contextul.

Va urma…episodul 2….

raspuns moga 1

raspuns moga 2

raspuns moga 3

raspuns moga 4

raspuns moga 5

raspuns moga 6

raspuns moga 7

raspuns moga 8

raspuns moga 9

This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

