Presa veroneza scrie despre filmul ”Francesca”: ”mult zgomot pentru nimic”

Controversata poveste romaneasca a filmului ”Francesca” a ajuns saptamana aceasta in cinematografe si la Verona, dupa o luna intarziere de restul Italiei. Despre povestea aceastei productii s-au scris rauri de texte, mai ales datorita (sau din cauza) unor replici din film care, desi au facut deliciul publicului, au fost contestate vehement de cei la care s-a facut referire: Alessandra Musolini si primarul orasului Verona, Flavio Tosi.

Filmul in realitate, ajuns, nu e atat de scandalos si ofensiv cum a fost ”pictat” de presa italiana, scriu ziarele locale. Cele doua ”replici incriminatorii” (”norocoase pentru sensul filmelor”, dupa cum scrie ziarul veronez L’Arena) au ramas neclintite in film. Plasate chiar la inceputul filmului, aceste replici mai taioase din film au fost pozitionate cand publicul se afla in stadiul de maxima atentie si perceptivitate, fiind considerata o strategie de marketing bine gandita.

Productia este privita ca un semnal de alarma la rasismul si xenofobia care ne sunt induse prin mijloacele de comunicare in masa, respectiv presa scrisa si cea audi-vizuala, si care creaza adevarate miscari comportamentale periculoase.

Tatal personajului Francesca, dupa ce aceasta i-a comunicat intentia de a emigra in Italia pentru a lucra ca ingrijitoare, ca mai apoi sa ajunga sa-si implineasca visul – acela de a infiinta o gradinita pentru copiii romanilor de acolo, ii spune ca Italia este o tara in care nu se poate trai si ca e periculos pentru cei care vin din Romania. Se referea bineinteles, la ”pericolul mentalitatii” care te face sa induri tratamente nedrepte din partea ”macaronarilor”, care critica o tara fara sa ii cunoasca valorile.

”Viziunea deformata este aspectul cel mai interesant din film”, scrie L’Arena. Sterotipii si generalizari sunt folosite de regizorul Bobby Paunescu tocmai pentru a sublinia natura primara a gandirii oamenilor din Peninsula, ghidati doar de ce vad la televizor. El a descris, prin construirea personajelor, adevarate povesti psihologice. ”Slabiciunea filmului” daca poate fi zis asa, dupa cum subliniaza ziaristii in ziarele locale, este pur cinematografica, regizorul alegand sa faca acest film cu lungi cadre de secventa. Chiar daca Paunescu a vrut sa includa publicul intr-un cadru cat mai realist, ”urmarind cu obiectivul evolutia personajelor”, unii au marturisit ca acest gen de filmare este destul de obositor.

FOTO: L’Arena

Daniela Vitelaru

This entry was posted in Noutati and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s