Fiecare om ”este” o poveste fascinantă

IMG_4015”Omul are nevoie să se identifice cu anumite valori, iar eu iubesc folclorul enorm. Acesta este și motivul pentru care nu cânt manele”, își începe povestea naistul Dan Dumitru Crețu.

Nașul de botez i-a dat numele după artistul Dan Spătaru și i-a urat să ajungă celebru ca el. A crescut într-o familie numeroasă, cu alți nouă frați. De copil îi plăcea să cânte, însă părinții nu credeau că muzica poate fi o meserie de viitor, așa că l-au îndrumat să urmeze studii tehnice. S-a înscris pe furiș, fără acceptul familiei, la Școala Populară de Artă din Bacău, iar pe la 21 de ani a început serios să facă muzică.

Unchiul lui era directorul liceului pe care tatăl său dorea să îl urmeze. ”La o petrecere de Crăciun, unchiul meu vine în vizită la noi. Tatăl meu, rigid din fire, îl întreabă serios cum merge fiul lui cu studiile, dacă e cuminte, dacă e mulțumit. Atunci am realizat că o să o încurc. Unchiul meu nu putea să mintă, și i-a spus că nici nu sunt înscris la școală. Eu îi păcălisem pe toți și mă înscrisesem la muzică, la Bacău. Îmi amintesc și acum ce palmă am primit de la tata”, povestește artistul.

Iubeste naiul nespus, la 53 de ani cât are în prezent se vede că nu a simțit când a trecut vremea, pentru că e mereu vivace și pus pe șotii. ”Naiul mi se pare un instrument fascinant, rar, melancolic, cred că el m-a ales pe mine, nu eu pe el”, mărturisește Dan.

”Cea mai mare avere este spiritul”

 A rămas în Italia în anul 1990, cînd a venit la Bergamo, cu ansamblul ”Brădulețu” din Brașov, la Festivalul Internațional de Muzică. ”Umblam zi de zi pe jos să îmi găsesc un loc de muncă. Mi se rupseseră pantofii, la propriu. Era greu în perioada aceea. După abia doi ani am găsit serviciul pe care îl am și în prezent. Muzica este averea mea, mă hrănește spiritual foarte mult”, marturiseste naistul. A călătorit foarte mult, în Franța, Germania, Grecia, Ungaria. Cunoaște Italia și toate minunățiile ei. De 20 de ani este aproape prin cântec de românii din toate comunitățile din Peninsulă, a bucurat prin melodiile lui, la nunți și botezuri, și persoane de alte culturi. IMG_4033

În prezent cântă alături de Lilia Solcanu (27 de ani), solistă din Chișinău. Colaborarea dintre ei a început în urmă cu doi ani. Dan Dumitru Crețu este răspunzător pe probleme culturale în cadrul Asociației socio-culturale ”Dacia”, din Bergamo, condusă de Emilia Stoica.

Episoadele urâte despre români

”Nu poți să fii pe teritoriul unei țări și să îi calci în picioare liniștea. Mă opreau uneori prieteni italieni și îmi atrăgeau atenția cu vreun articol denigrant de prin ziare. E inadmisibil. De noi, individual depinde totul. Să nu așteptăm să ne educe cineva, că e rușine. Am avut mult de pierdut din cauza imaginii despre români”, conclude artistul, dezamăgit de valul de întâmplări negative in care protagonisti sunt conationalii.

Daniela Vitelaru

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

