Țara noastră a rămas corigentă la îndreptarea imaginii românilor din Europa pentru că … a copiat

Agenția pentru Strategii Guvernamentale a dat publicității la inceputul acestui an rezultatele finale ale campaniilor de imagine derulate în Italia și Spania în perioada septembrie – decembrie 2008. Playteam, agenția italiană care s-a ocupat de promovarea imaginii romanilor in Italia a fost descoperită că și-a luat banii pe o idee furată.

Povestește despre furtul intelectual Alina Harja, inițiatoarea unui spot publicitar intitulat ”Adevărații români suntem noi”. ”Spotul era o schiță a unui proiect mai amplu ce prevedea schimbarea imaginii românilor din Peninsulă. Această idee a fost prezentată reprezentanților Guvernului prezenți la Forumul Comunitatii Romanești de la Milano din mai 2008. Replica autorităților a fost că nu sunt fonduri, proiectul fiind înmânat personal ambasadorului român în Italia, Răzvan Rusu. Costurile de producție pe care noi le estimasem la momentul respectiv erau de aproximativ 30.000 de Euro. Am fost foarte mirată să văd că documentarul Playteam nu a fost făcut nici măcar pe peliculă, cum era ideea noastră, ci într-un format televiziv normal”, mărturisește Harja.

Proiectul a fost prezentat șefului de atunci al Departamentului pentru Relaţiile cu Românii de Pretutindeni, Mihai Gheorghiu, Oanei Marinescu, reprezentanta MAE pe probleme de comunicare, ambasadorului român în Italia, Razvan Rusu, dar și altor membri ai autorităților românești din Peninsulă.

Fiind realizat cu doar o săptămână înainte de forum, spotul a avut ca protagoniști membri ai câtorva asociații: Amici della Romania, Vocea Romanilor, Dacia Felix, Italia-România, Concordia, Romania nel Mondo, regia fiind asigurată de italianul Cristiano Acquaroli. Identitățile celor care apar în clip, dar si meseriile sunt reale.

”Deși schița a fost făcută la un nivel nu foarte profesional, cu aparatura proprie de care dispunem și cu cheltuieli zero, am avut surpriza plăcută să fie prezentat gratis pe câteva televiziuni locale italiene”, povestește Alina Harja, președinta asociației Amici della Romania.

Guvernul a plătit cu bani grei o idee de proiect furată cu nerușinare chiar din curtea noastră intelectuală. Astfel, ASG a plătit și Playteam a răspuns: statisticile sunt pozitive, italienii îi urăsc mai puțin pe români după campania de imagine.

 

Realitate versus fantezie

Conform datelor oficiale, investiția banilor contribuabililor în campania românilor de peste granițe a fost un succes incontestabil, în Italia numărul cetățenilor care au în prezent o atitudine pozitivă fiind cu 24 % mai mare față de luna aprilie a  anului 2008. Dacă pe hârtie, din România, situația se prezintă așa, o fotogramă din realitatea italiană se prezintă cu totul altfel. Italia vede doar ce vrea ea să vadă la știri sau în ziare unde în fiecare zi un caz negativ cu români iese pe undă. Campania intitulată ”Romania, piacere di conoscerti” (Romania, încântat de cunoștință) a rulat într-o perioadă în care românii nu conteneau să apară cu spectacole sângeroase în cronicile negre ale Poliției. Acoperirea mediatică a cazurilor de crimă, furturi, prostituție, înșelăciune a fost net superioară poveștilor simple de reușită prezentate într-un documentar considerat derizoriu de către opinia publică atât italiană, cât și românească. Pe toată perioada campaniei, ziare naționale precum Corriere della Sera, Republica publicau cazuri inedite de prostituție românească, rapoarte ale organizației ”Save the children” unde copiii românilor erau (și încă mai sunt) tratați ca niște sclavi și erau obligați să cerșească ori cazuri de crimă și de expulzare a unor cetățeni care erau considerați o amenințare pe teritoriul Italiei. Ecoul știrilor negative a venit de la cazul violului consumat după jaf, unde a fost implicat un cioban român și o femeie de origine olandeză aflată cu soțul ei în vacanță în Italia.

Martorii italieni ai acestei campanii de sensibilizare și corectare a imaginii românilor spun că, atâta timp cât nu va înceta să existe avalanșa incidentelor cu implicare românească, orice acțiune de imagine va fi ineficientă, concluzia fiind că, faptele pozitive provoacă știri pozitive.

Campania ”Români în Europa” a cheltuit cei 30 de milioane de RON pe: două site-uri (www.romaniapiacerediconoscerti.it și www.holasoyrumano.es), două documentare, două evenimente Casa România (Roma, Milano) – o casă românească tradițională amplasată în piață, 100.000 de exemplare Info-magazin de 16 pagini (distribuite în Italia), câteva spoturi TV (fragmente de 15 si 30 de secunde din documentar) la televiziunile din Italia și participarea, doar vizuală (aplicarea logo-ului pe echipamentul concurenților) la cursele de mașini de la Monza. În Spania s-au adăugat două conferinţe pe teme legate de cooperarea economică între România şi Spania, deplasarea a unui grup de 20 de jurnalişti spanioli la Bucureşti și 765 de panouri publicitare distribuite în 7 orașe spaniole.

 

În spatele scenei 

În culise, ultimele comentarii ale celor implicați se fac auzite, dar rămân fără ecou. Bogdan Ciubuc (26 de ani), grădinar, unul din actorii amatori din documentarul realizat în Italia, povestește: ”Pe mine m-au contactat fără să știe cu ce mă ocup, cum arăt sau câți ani am. Nu s-a făcut o alegere propriu-zisă, s-au luat la întamplare câțiva cunoscuți ai unor persoane influente din comunitatea românească. Îmi spunea sora mea la un moment dat despre o cina acasă la Giambatista cu Tăriceanu. Ei doi erau pasionați de cursele de mașini”. Sora lui Bogdan este menajeră în casa lui Giambattista Giannoccaro, CEO Playteam, compania italiană care a realizat proiectul de comunicare. Înainte de verdictul campaniei, Bogdan era de părere că ”nu o să schimbe nimic această campanie pentru că nu ai cum să îți schimbi prima impresie, iar în cazul nostru este că suntem un popor de răi, așa ne-am făcut cunoscuți în Italia, numai prin prostii. Dacă nu te faci văzut, auzit, omul rămâne cu aceeași părere proastă despre tine ca român, însă nu o campanie e necesară, ci schimbarea comportamentului colectiv.

Ionela Niculae, asistenta medicală din documentar este uimită că actorii amatori nu au fost răsplătiți cu nimic, proporțional cu suma oferită de Guvern celor de la Playteam pentru proiect. ”Nu știam că o să fie de amploare campania. Cu toți banii investiți acum realizez că, puteau să-i plătească pe cei care au participat, pentru că poveștile oamenilor simpli, integrați au făcut toată campania de fapt. Unii colegi mă și luau peste picior că am ajuns vedetă și mă întrebau câți bani am primit.”

Maria Ștefanache (46 de ani), regizor, un alt personaj care a participat la documentar, nu a fost informată de la început despre câți bani este vorba în acest proiect. După filmări ea a mărturisit că ar fi cerut 3.000 de euro onorariu pentru povestea ei, însă compania Playteam a refuzat-o politicos argumentând că nu sunt bani alocați pentru actori.

Spre deosebire de Italia, documentarul din Spania, cu poveștile de integrare și reușită ale românilor a fost regizat. Echipa de la firma Saatchi & Saatchi care a lucrat pentru acest proiect de comunicare a folosit serviciile plătite ale unor actori profesioniști. Campania de promovare a imaginii românilor din Spania a fost apreciată, tot pe hârtie, ca fiind pe primul loc ca notorietate comparativ cu alte acțiuni dedicate imigranților.

Surse din interiorul companiei Playteam au dezvăluit faptul că au lucrat greu cu partea română din cauza birocrației. Pentru echipa Playteam proiectul de comunicare încredințat de Agenția pentru Strategii Guvernamentale este certificatul de scoatere din anonimat pe piața publicității, nu același lucru fiind valabil pentru Saatchi & Saatchi care s-a ocupat de sectorul Spania.

Per ansamblu, în Spania am făcut scenarii la poveștile de succes ale românilor, iar în Italia actorii au șoșotit pe la spate că ar fi ajuns banii să primească și ei un modest comision. Gestul Guvernului de a schimba percepția oamenilor și imaginea țării poate fi considerat o uriașă investiție din banii publici, cu efect gazos.

Daniela Vitelaru

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

4 Responses to Țara noastră a rămas corigentă la îndreptarea imaginii românilor din Europa pentru că … a copiat

  1. Pingback: Ţara noastră a rămas corigentă la îndreptarea imaginii românilor din Europa pentru că … a copiat « Alina Harja – Ganduri/Pensieri

  2. @Identitățile celor care apar în clip, dar si meseriile sunt reale.@Nu chiar🙂 numai unii din ciorna de proiect video au meseriile reale.Cât despre furtul ideii …să nu sărim aiurea-n sus ;au fost arşi aiurea câteva milioane de euro aiurea tipic masoneriei băieţilor frumoşi,despre asta este vorba şi nu de furtul ideei.Ideea de bază a fost numai cea de prindere a afacerii🙂 Deci?

  3. romaniaincontact says:

    @ adjudeanu: eu am subliniat furtul ideii, despre furtul banilor stiu foarte, dar nu pot sa dovedesc pentru ca cei care ar putea sa marturiseasca au motive personale sa se abtina…

  4. alinaharja says:

    Adjudeanu, ne-am obisnuit cu mania ta de a minimaliza tot ce fac eu sau cineva din PIR… N-ai zice ca avem dreptate nici mort… Daca tu te simti bine astfel, ramai cu “ciumpalacii” pe care iti place sa-i aplauzi…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s